Entre el mes de març i el mes de juliol s’ha dut a terme la revisió d’expedients i recursos educatius del Museu de les Terres de l’Ebre, gràcies a la línia de suport en l’àmbit educatiu de la Xarxa de Museus de Tarragona i les Terres de l’Ebre.
En els darrers anys, el Servei Educatiu i Turístic (SET) tant amb personal propi del Museu com amb la col·laboració de professionals externs, ha elaborat i dissenyat més de 160 materials educatius adaptat als recursos i àmbits patrimonials en els que centra el seu treball el Museu. En l’àmbit temàtic són principalment l’arqueologia, l’etnologia i la natura; en l’àmbit tipològic estan vinculats a les visites guiades a les exposicions permanents dels equipaments vinculats als ajuntaments del Consorci del Museu, a itineraris guiats, tallers didàctics, etc; en l’àmbit territorial inclouen el conjunt de les Terres de l’Ebre.
Per tal d’actualitzar el projecte educatiu del Museu i els materials didàctics que ajudin a la tasca que realitzen els monitors i monitores dels Serveis Educatius i Turístics i a l’ interpretació i valorització del patrimoni per part dels diferents sectors i persones que formen la comunitat educativa local, s’ha realitzat una revisió en profunditat d’aquests materials.
Els materials didàctics elaborats estan inclosos en aproximadament 180 expedients de treball dels quals en una primera fase s’han actualitzat els continguts de la base de dades que inclou la descripció dels continguts i imatges, les característiques, nivell educatiu, descripció i estat dels diferents suports (paper i digital) de cadascun d’ells.
En una segona fase, s’han agrupat els materials per blocs i temàtiques, per tal de facilitar el treball posterior en funció de la seva vinculació i utilitat en relació a les activitats del Catàleg Educatiu del Museu. Per últim s’ha analitzat qualitativament l’estat de cada bloc de materials per valorar la seva funcionalitat i utilitat dins dels serveis i materials del nou catàleg del projecte educatiu del Museu. Aquest procés ha finalitzat amb la creació de 20 nous expedients de materials educatius, creats en els dos darrers anys i que, entre altres, amplien l’oferta didàctica amb nous tallers didàctics.
Gràcies a aquest procés s’ha realitzat una anàlisi dels recursos i mancances de l’actual Catàleg Educatiu, fet que ajudarà en l’elaboració del nou catàleg d’activitats del servei educatiu per al curs 2021-2022. Tot això ha de permetre a més, un accés ordenat a la informació generada, tant als monitors i monitores del SET coma la comunitat mestres i professors dels centres d’ensenyament que esdevenen usuaris dels programes Escola Amiga i del servei professional de guiatge i monitoratge d’activitats educatives