La indumentària tradicional
TEMA: La indumentària tradicional
OBJECTE: Gipó i faldetes
FITXA TÈCNICA DE L’OBJECTE
Nom de l’objecte: Gipó i faldetes
Número de registre dels objectes: 10.536 i 10.537
Dimensions: 44 cm altura x 108 cm amplada x 3 cm profunditat (gipó pla); 79 cm altura x 110 cm amplada x 3 cm profunditat (faldilla)
Materials: cotó, puntes de fibra tèxtil sintètica i botons
Tècniques: fer patrons, tallar, cosir, sobrefilar, cosir botons, etc. (modista)
Datació: desconeguda (dècada dels anys 1960)
Lloc de procedència: Amposta (el Montsià)
INFORMACIÓ DE L’OBJECTE
El gipó és una peça tradicional del vestit de pagesa antic.
Duu mànegues, s’ajusta al cos i cobreix el tronc, des dels muscles fins a la
cintura, obert per davant de dalt a baix, tancat amb botons o bé amb gafets. Abans,
tant s’usava per mudar com per vestir els dies ordinaris. Molt
antigament, de gipons en portaven tant les dones com els homes (encara es diu
gipó el guardapits d’home al Baix Ebre i la
Terra Alta, per exemple).
Actualment,
els gipons i les faldetes solen formar part només una vegada a l’any de la
indumentària amb la qual es muden les dones. És el vestit amb el qual s’abillen
durant les Festes Majors. Llavors resulta imprescindible per a les pubilles de
les festes que han de representar les seves entitats en assistir als principals
actes de les Festes, que així ho requereixen: acompanyament de les autoritats,
missa major, balls tradicionals, desfilades, processons, repartiment de panoli,
etc.
Les faldetes són també una peça tradicional del vestit de pagesa tradicional.
Té forma acampanada i complementava el gipó. No és altra cosa que una falda de
dona, que arriba fins als peus, tapant les sabates. Les faldetes requerien
molts metres de tela. Anava oberta un tros al darrera i s’ajustava a la cintura
amb gafets. En el cas de les dones més acomodades, el gipó i les faldetes es
confeccionaven usant la mateixa peça de roba; és a dir, formaven conjunt.
A
partir de cap al 1910, les faldes de les dones es van anar escurçant i tot va
començar a canviar molt apresa, fins al punt que les dones també van incorporar
els pantalons com a peça de vestir pròpia del seu gènere. L’estil de moda
internacional es va anar popularitzant i eixamplant fins avui en dia, on la
moda imposa uns mateixos patrons i colors de temporada, gairebé per a tot el
món i qualsevol estament social.
No
sempre, però, ha segut així. El segle XIX (1800-1900) i els primers anys del
segle XX, les famílies més benestants gaudien de nombroses peces de vestir,
totes de bona qualitat, i d’un gran nombre de complements: ombrel·les, guants,
ventalls, joies... que seguien la moda de cada moment. Una moda d’estil
internacional, influenciada per les diferents corts reials europees i a partir
de la primera meitat del segle XX (a partir del 1900) sobretot influenciada per
les peces, els teixits i els colors que anaven sorgint dels tallers de les
modistes, i després també els modistos.
Per
contra, la indumentària i els complements quotidians de la major part de la
població responien a un estil molt generalitzat i espaiat en el temps, que era
popular, i es confeccionava amb robes més assequible, generalment de colors
foscos.
Tenia
un caràcter més rural que urbà. Era la moda que seguien els pagesos, per
exemple. S’ajustava als patrons i les característiques que s’havien anat fixant
durant el segle XVIII (entre els anys 1700 i 1800), sobretot en el cas dels
homes. A les Terres de l’Ebre, en moltíssimes poblacions aquest vestit masculí
de pagès es va lluir fins ben entrada la dècada dels anys 1970, perquè la gen
gran el tenia per la indumentària més adequada.
El
que avui anomenem “vestit tradicional pagès” típic d’algunes poblacions de les
Terres de l’Ebre, el que vestien les famílies pageses més benestants o bé les
famílies pageses més pobres, els jornalers, etc. respon a aquest estil rural,
popular i assequible. Era un estil que s’aplicava tant a la roba d’adults com a
la roba per a infants, perquè es basava en els mateixos patrons.
Per
damunt del gipó, les dones es posaven alguns complements, que variaven segons
l’època de l’any en la qual es trobaven. Així, a l’hivern, quan fa molt de
fred, vestien llargs mantons fets de llana negra, sovint teixits a casa, i quan
feia més bon temps duien toques, mantons, manteletes o mantellines. Totes
aquestes peces eren complements que es posaven per damunt dels muscles i es
subjectaven al davant, damunt el pit, amb una agulla o fermall, més o menys
valuós, segons les possibilitats econòmiques de cada família.
Les
mantellines, que eren de blonda, eren les peces més valuoses. I encara ho eren més els mantons. Aquests valien molts
diners perquè solien ser de dimensions molt grans, i brodats, i fins i tot
estaven fets de seda; sobretot eren rics els anomenats mantons
de Manila, procedents de les Filipines. Encara avui el vestit típic de
moltes poblacions de les Terres de l’Ebre incorpora aquesta mena de mantons a
la indumentària. Són molt vistosos i omplen de color els balls tradicionals de
moltes Festes majors.
PER AMPLIAR LA INFORMACIÓ
ACTIVITATS PROPOSADES
Museu de les Terres de l´Ebre | C/ Gran Capità, 34 | Amposta | Tel. 977 702 954 | correu electrònic
avís legal | política de privacitat | política de cookies | panell cookies
##239