Conferència i visita al jaciment de l’Antic (Amposta)
El proper divendres dia 30 de setembre a les 19 h a la Sala d’actes del museu el Dr. Samuel Sardà Seuma presentarà la conferència “Pesca, metalls i control del territori. Resultats dels darrers treballs arqueològics al jaciment protohistòric de l’Antic (Amposta, Montsià)” on es donarà noticia dels resultats de les campanyes d’excavació portades a terme aquest any així com del 1er Curs d’Arqueologia organitzat al jaciment. El dissabte dia 1 d’octubre al matí es realitzarà la visita guiada al jaciment que també estarà a càrrec del Dr. Sarda, director de l’excavació del jaciment de l’Antic i professor del Departament d’Història i Història de l’Art de la Universitat Rovira i Virgili. Aquesta activitat esta organitzada per l’Ajuntament d’Amposta, el Campus Extens de la Universitat Rovira i Virgili i el Museu de les Terres de l’Ebre i la participació de la Diputació de Tarragona.
La tercera campanya d’excavacions efectuada pel GRESEPIA-URV al jaciment de l’Antic d’Amposta ha permès confirmar una novetat de notable interès històric: el poblat s’hauria abandonat entorn el 200 anE, tal i com indiquen les restes ceràmiques recuperades en el sector on es localitzen les primeres cases i recintes que han estat intervingudes. Una datació que aproxima l’època habitada de l’Antic a l’esclat i desenvolupament de la Segona Guerra Púnica (218-201 anE). Un fet que reforça la possibilitat que l’Antic fos el poblat ibèric mencionat per l’historiador romà Titus Livi, des del qual es va donar l’avís als cartaginesos de l’arribada de les embarcacions romanes durant la famosa batalla de les boques de l’Ebre (primavera del 217 anE). De fet, els potents nivells d’enderroc localitzats fins al moment permeten plantejar que l’abandonament del poblat ibèric pogués tenir a veure amb una acció de represàlia per part dels romans. Per altra banda, els darrers treballs han servit també per a localitzar un volum important de restes de malacofauna (cloïsses, petxines i altres mol·luscs), que conjuntament amb la quantiosa troballa de ploms de xarxa de pesca (amb més de 110 exemplars recuperats, fins al moment), indiquen que els habitants de l’Antic aprofitaven a fons els recursos fluvials i marítims. En aquest sentit, cal tenir present que les restes de malacofauna permeten extreure dades especialment interessants per a caracteritzar el paleopaisatge deltaic d’època protohistòrica. I això obre la porta a què els treballs arqueològics a l’Antic puguin contribuir també a conèixer millor la història del Delta de l’Ebre i la seva evolució. Finalment, destaca també la localització d’un lingot de plom i d’escòries tant de bronze, com de ferro i de plom que indiquen la importància que tindria també l’activitat metal·lúrgica a l’indret.
Finalment, en el sector més elevat del turó s’ha acabat de delimitar l’existència d’una plataforma que data de la primera edat del ferro (700-550 ane). Un espai que hauria pogut complir funcions d’observació i de guaita i que s’hauria integrat sense refaccions en l’assentament de les fases ibèriques posteriors.
No hi ha inscripció prèvia.
Conferència: per ordre d’arribada
Visita: es faran grups segons el número d’assistents
Dies: del 30/9/2022 al 1/10/2022
Horari: A les 19 h i a les 10 h
Lloc: Sala d’actes del Museu de les Terres de l’Ebre i Jaciment de l’Antic (Amposta)
Població: Amposta
Organitza: Ajuntament d’Amposta, Campus Extens de la Universitat Rovira i Virgili i Museu de les Terres de l’Ebre i col·labora Diputació de Tarragona
Telèfon: 977702954